خانه > دسته‌بندي نشده > آموزش فيزيك 2 ــ يكاي اندازه‌گيري

آموزش فيزيك 2 ــ يكاي اندازه‌گيري

در اهميت اندازه‌گيري در قسمت قبل گفته شد. براي اندازه‌گيري دو مرحله مهم بايد طي شود. اول اينكه بايد براي كميت مورد نظر يكا تعيين شود، دوم اينكه براي اندازه‌گيري وسيله‌اي بر اساس تعريف يكا ساخته شود.

ــ يكاي هر كميت مقدار مشخصي از آن كميت است. مثلاً يكاي جرم از جنس جرم است. وقتي به مغازه خواروبار فروشي سر كوچه مي‌رويد تا يك كيلو ماست بخريد، مغازه‌دار ماست را كه از جنس جرم هست، با وزنه‌هايي كه از جنس جرم هستند مقايسه مي‌كند و بعد به شما مي‌دهد.

ــ پس منظور از اندازه‌گيري در واقع مقايسه كميت مورد نظر با يكايش است تا مشخص شود كميت چند برابر يكا است. مثلاً مي‌گوييم طول ميز 3 متر است؛ يعني طول اين ميز 3 برابر يكاي طول است.

ــ اما براي تعيين يكا سه شرط مهم را بايد در نظر گرفت:
الف) يكا بايد با گذشت زمان ثابت باشد. كم و زياد نشود. در غير اينصورت اعتبار اندازه‌گيري‌هاي قبلي از بين مي‌رود.
ب) يكا بايد در دسترس همگان باشد.
ج) يكا را بايد بتوان با دقت بسيار زياد مشخص كرد. در كارهاي دقيق علمي نيازمند اندازه‌گيري‌هاي با دقت بالا هستيم.


مثال
آيا مي‌توان قد همكلاسي شما را بعنوان يكاي طول انتخاب كرد؟

جواب: خير! همكلاسي شما با گذشت زمان رشد مي‌كند و قدش ثابت نيست.


ملاحظات
در اين قسمت تعريف يكا، منظور از اندازه‌گيري و شرايط يكا به عنوان سوال امتحاني مطرح مي‌شود.


منبع
ــ كتاب درسي فيزيك سال دوم دبيرستان

دسته‌ها:دسته‌بندي نشده برچسب‌ها: ,
  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: