خانه > معما, ترموديناميك > معما ــ شستن صورت با نيتروژن مايع

معما ــ شستن صورت با نيتروژن مايع

آیا می‌توان دست و صورت را با نیتروژن مایع (77 درجه کلوین، یا 196- درجه سلسیوس) بدون آنکه آسیبی به پوست وارد آید، شست؟ توضیح دهید که چطور چنین چیزی ممکن است.

راهنمايي: عمر يك قطره بر روي يك سطح داغ، بسيار زياد است!


آیا می‌توان دست و صورت را با نیتروژن مایع (77 درجه کلوین، یا 196- درجه سلسیوس) بدون آنکه آسیبی به پوست وارد آید، شست؟ توضیح دهید که چطور چنین چیزی ممکن است.

جواب:
نقطه جوش هيدروژن مايع در فشار يك اتمسفر، 230 درجه سلسيوس پايين‌تر از دماي پوست است. گرماي شديد پوست در تماس با نيتروژن مايع، آن را به سرعت به نقطه جوش مي‌رساند و يك لايه نازك گازي ميان پوست و مايع سرد شكل مي‌گيرد. لايه گازي پوست را از سرماي مايع حفظ مي‌كند.

منبع:
ــ كتاب 100 مسأله و معماي جالب فيزيك و رياضي/ چرنياك، رابرت رز/ ترجمه بهداد بسيجي/ انتشارات مدرسه
ــ عكس از: beautylens.wordpress.com

دسته‌ها:معما, ترموديناميك برچسب‌ها: ,
  1. 2009/08/29 در 07:38

    سلام
    از بچگی مخم تو فیزیک هنگ میکرد و با تک ماده قبول میشدم!!!!
    وبلاگ توپی داری ولی اگه بعد از چند وقت ولش نکنی خوبه!!!
    اکثر وبلاگ هایی که الان با سرچ تو گوگل پیدا میکنم آخرین پست
    هاشون بر میگرده به عهد بوق

    لطفا یه سری هم به وبلاگ من بزنید!!
    اگه میشه نظر هم بدید
    بای بای

  2. 2009/08/29 در 07:43

    سلام چطوری؟ من از وبلاگت بازدید کردم خیلی جالبه
    اگه تونستی یه سری به من بزن من آپم
    اگه خواستی لینکت کنم به من خبر بده اگه تو خواستی منو لینک کنی با نام یوتاب2 لطفا
    در آخر من یه فروشگاه هم دارم که آدرسش تو وبلاگم هست اگه تونستی یه سر به اونجا هم بزن منتظرت میمونم…………
    لطفا از وبلاگ های دیگر من هم بازدید کن خوشحال میشم
    فعلا بای…………………..

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

